Jag sammanställer det vi snackade om igår gällande din lista!
HQ:
Coolt!
Elite:
Vill du ha 12 stealth suits så är dom rätt så bra, det får jag säga. Men crisis suits alternativt något annat kan vara något du behöver.
Tänk på att du måste stå stilla för att använda markerlights. Dessa grabbar vill oftast röra på sig.
Troops:
Firewarriors is the good shit. Kan vara bra att ge ledaren markerlight samt uppgraderingen multitracker. På alla enheterna.
Markerlights är det som gör att tau kan vinna mot tex space marines och jag tror det är obligatoriskt.
Kroots är riktigt prisvärda trupper som är ytterst bra att ha för tau. De gillar skog, så i cityfight är de inte lika bra som i skogsterräng, men ack så duktiga i närstrid för det. Samt så kan de skjuta!
Fast:
Superhårdavapen som inte ger någon som helst nåd! Dödar det mesta, tänk dock på att de enbart har 12" räckvidd. Kan användas offensivt med deep strike, eller defensivt bakom linjerna.
Pathfinders är enligt mig också något som är riktigt bra att ha. Kostar dock lite grann för att dom måste ha en devilfish. En liten grupp på 6-7 personer, alla med markerlights är en sund investering. Ökar din armées potential mycket.
De har dock infiltrate och scout så de kan outflanka om du vill, dock är deras markerlights "heavy 1" så du får inte gå och skjuta med den.
Heavy:
Sniper teams är rätt så tuffa, och där har du 3 stycken, en massa S6, AP2 pang pang! Stealth, så dessa grabbar ser man inte så ofta nu för tiden!
Broadsides, jag vad ska man säga. Bra grabbar!
Du kan utrusta dom på två sätt:
Med ASS. Då kan de gå och skjuta med sina storkanoner, är taktiskt bra.
Med shield generator. Mindre användbart nu för tiden om du placerar dom i skydd(som alltid är samma, alltså 4+).
Jag tror ASS är bättre.